keskiviikko 18. tammikuuta 2017

2. Paluu menneisyyteen

Moikka! Nyt olen tehnyt meille kaikille kolmelle omat sivut, olen myös vähän tehnyt blogin ulkoasua kivemman näköiseksi. Mutta postauksen aihe oli, niinkuin otsikostakin voi huomata: paluu menneisyyteen. Eli ajattelin kertoa vähän mun, Pálinan, Töffen ja Urdurin taipaleesta :)

Kun aloitin Jau Jaulla, niin Töffe oli siellä, niinkuin oli myös Pálinakin. Ai kuka on Pálina? Pálina on vuonna 2010 syntynyt issikkatamma. Alunperin Pálina oli myyntivälityksessä Jau Jaulla, ja kävin sillä muutamilla maastoilla ja tunneilla. Olin rakastunut tähän tammaan.
Sitten Töffen omistaja osti Pálinan, ja rupesin liikuttamaan tätä säännöllisesti, noin 3krt viikossa. Kävin edelleen tunneilla, yleensä Pálinalla. Maastoiltiin paljon hyvän ystäväni Tiian kanssa.
Vuoden 2015 lopulla Pálinalla todettiin hakauma takajalassa (Polvilumpion hakautuessa takajalka on vähän taaksepäin ojentuneena, polvi ja kinner täysin jäykkänä, vuohinen taaksepäin taipuneena. Hevonen ei pysty ottamaan painoa jalan päälle eikä saa vietyä jalkaa eteenpäin.) tämä tarkoitti sitä että Pálinaa piti liikuttaa mahdolisimman paljon varsinkin ylämäkiä, että pepun ja jalan lihakset vahvistuisi ja tukisi jalkaa.
Palina <3 c. Inka Silvennoinen

Liikutin Paltsua maaliskuuhun saakka, kunnes tamma lähti uuteen kotiin, ja Urska tuli.
Pálina meni Tiurantallille Kuruun, ja Urska tuli sieltä vaihdossa. Kiitos ihanien Anun ja Inkan, saan kuulla edelleen Pálinan kuulumisia <3

Jau Jau muutti huhtikuussa Järvenpäähän, ja Urdur oli viety sinne silloin kun se haettiin. Eli en ollut nähnyt Urskaa kun vasta sitten muuttopäivänä. Ja se hetki, kun näin tuon tamman tarhan reunalla seisomassa, ja ihmettelemässä vilskettä ja uusia heppoja. Se hetki, kun tajusin että tämä on nyt Pálinan tilalla, se tunne kun rakastut johonkin hevoseen sen ulkomuodon perusteella. Tiesin että tämä tamma tulee valloittamaan mun sydämen vielä suuremmin.

Lähelle kuukausi oltiin oltu jo Jäkessä, ja pääsin ekaa kertaa Urdurin selkään. Menin itsenäisesti kentällä, olin kuullut että Urdurilla on vaikea töltti. Mentiin kentälle, käveltiin ja tutustuttiin toisiimme. Mentiin kaikki askellajit läpi. Tölttiä sain kaks askelta.. Mutta rakastuin entistä enemmän tähän tammaan.

Menin Urskalla muutamalla tunnilla, ja yhdellä maastolla. Toisella itsenäisellä kerralla menin ilman satulaa kentällä, ja mentiin taas askellajit läpi ja tölttiäkin saatiin jo vähän enemmän. Urdur oli valloittanut mun sydämen aivan täysin!

Pakko sanoa tähän väliin, ratsastin myös Töffeä vähintään kerta viikkoon. Käytiin yksin maastossa, mentiin kentällä yms. :)

Toukokuun alussa kuulin, että Urdur ja Töffe muuttaa Mäntsälään. Ajattelin taas että miksi juuri minä, miksi juuri minun liikutus/vuokrahevoseni lähtee..

No saatiin kuitenkin asiat sumplittua, ja päätettiin että käyn n. 3krt viikossa ratsastamassa Töffellä ja Urdurilla, ja muina päivinä käyn Jau Jaulla.

Muutto oli 29.5.-16 ja kaikki meni hyvin, oli kiva mennä moikkaamaan ennestään tutun tallin porukoita ja kertoa heille, että mua rupee taas näkymään Vuotavassa.

Vaikea päätös tuli sitten hyvin pian eteen.. 8-luokka oli alkamassa, ja piti ruveta panostamaan kunnolla kouluun. Oli vaihtoehtona lopettaa joko Jaukkiksella taikka Urdurilla ja Töffellä. Päädyin sitten Jau Jaulla lopettamiseen vaikka se oli tosi vaikeaa ja rankkaa, mutta koska matkat oli pitkät niin päätös piti tehdä. Asiaa kuitenkin auttoi kuitenkin tieto siitä, että olen aina tervetullut moikkaamaan kaikkia Jaulaisia <3

Rupesin käymään tallilla aina kun vaan ehdin, eli noin 3-4krt/vk. Aloitettiin uuteen paikkaan tutustumista, uusiin maastoihin tutustumista ym.

Hepat oli asustelleet reilu kuukauden Vuotavalla, ja olin saanu myös maastoilukaverin, Aadan (http://luukaksenmatkassa.blogspot.fi/) Aada kävi, ja käy mun kaa edelleen maastoilemassa yleensä viikonloppuisin, minä Urskalla ja Aada Töffellä! Iso kiitos siitä Aadalle <3
Aada ja Töffe <3


Ollaan myös ehditty käymään kahdissa estekisoissa Urdurin kanssa, ja käydään aika varmasti nytkin kisakaudella! Ja Töffen tai Urdurin kanssa olis tarkotus päästä askellajikisoihin myös tulevalla kisakaudella.

Kiitos, jos jaksoit lukea tänne asti! :)




1 kommentti: